Aankoop handelsgelijkvloers roept vragen op bij oppositie

Op 5 september 2014

Gisteren woensdag 3 september kwam de raad voor het eerst opnieuw samen na het zomerreces. En….. er was wel wat animo!

Het gemeentebestuur koopt in het centrum van Hooglede, aan het begin van de Bruggestraat en palend aan de achterkant van het gemeentehuis, het handelsgelijkvloers van het appartementsgebouw, met het oog op het verbeteren van de administratieve dienstverlening. Kostprijs: 235.950 euro.

“Deze aankoop is toekomstgericht. Het kan dienstig zijn als huisvesting voor ‘Het Huis van het Kind’, maar het is zo dat men van hogerhand, aanstuurt en stimuleert opdat het gemeentebestuur nauwer zou gaan samenwerken met de OCMW-diensten. In die optiek zouden we in de toekomst de administratieve cel van het OCMW daar kunnen in onderbrengen”, verdedigde schepen Rik Debeaussaert (SP.A) de aankoop. “Dat zou efficiënter zijn qua samenwerking, want we kunnen toch moeilijk een luchtbrug bouwen vanuit het gemeentehuis naar de het Sociaal Huis in de Hogestraat!” Deze ludieke voetnoot leverde hem enkele lachsalvo’s op. Het kostenplaatje van dit project wordt geschat op 400.000 euro.”

Lukraak

Oppositieraadslid Kristof Pillaert (N-VA) had toch zo zijn bedenkingen bij deze aankoop. “Pas twee jaar geleden woonden we de officiële opening bij van het vernieuwde en vergrote gemeentehuis en nu kijken we wel verwondert op dat weeral ruimte wordt bijgekocht. Hopelijk betekent die uitbreiding niet dat het personeelsbestand ook weer uitgebreid wordt”, zo stelde Pillaert met klem.

“Naar bestemming toe krijgen we maar een heel floue omschrijving. Het is precies alsof jullie niet weten wat met het pand aan te vangen. In onze ogen is de aankoop dan ook eerder lukraak gebeurd. Vragen als: voor wat, voor wie en voor wanneer, zijn niet ingevuld en ‘Wat Het Huis van het Kind’ betreft, daarvoor dien je slechts één fulltimer in te schakelen en is er plaats genoeg in het bestaande gemeentehuis. Nu werd het pand aangekocht wegens misschien wel “omdat we buren zijn van, of om redenen die we niet kennen. Daarom zullen we ons met onze fractie onthouden.” Het raadslid stelde twee concrete vragen: Wat is de uiteindelijke bedoeling van de aankoop van dit handelspand en waar staat dit ergens ingeschreven in het BBC?

Scouts blijven in de kou staan

Op domein ’t Cringhene in de Leenbosstraat, komt er eindelijk een nieuwe kantine, met aansluitend de nodige sanitaire voorzieningen voor voetbalploeg VKP Sadef. Maar ook andere ploegen kunnen op dit terrein terecht. Totale kostprijs bijna 400.000 euro.

Oppositieraadslid Jan Lokere (NVA-Plus) trekt van leer: “Ook nu gaan we ons onthouden, want niet alle noden zijn volgens ons ingevuld. Zo blijven de scouts weer een keertje in de kou staan. Voor heel het project van ‘t Cringhene wordt slechts 462.000 euro voorzien! En welk budget is er voorzien voor technieken, toog, zitbanken, omgevingswerken, aanleg parkeerruimte… Helemaal niets”

“Vrijdag kregen we de aanbesteding van de nieuwbouw en het laagste bod stond op 349.000 euro, dat is 47.000 euro onder de raming. Met dat bedrag kunnen we al heel wat verwezenlijken wat sanitaire voorzieningen en andere betreft”, kaatste schepen Debeaussaert de bal terug. Ook schepen Frederik Sap (Open VLD) reageerde fel: “We laten de scouts helemaal niet in de kou staan en zullen zelfs werk maken van het tweede deel van het project.” Burgemeester Rita Demaré (CD&V) was kort en bondig in haar tussenkomst: “We gaan uitvoeren wat we beloofd hebben in het meerjarenplan, niet meer maar ook niet minder. Bij de opmaak daarvan konden we onmogelijk weten dat de scouts momenteel zo’n succes zouden kennen, maar we zullen daar zeker rekening mee houden.”

De gemeenteraadszitting verliep bij momenten zeer geanimeerd. Het kwam geregeld tot discussies tussen meerderheid en oppositie. Vooral bij de bespreking van de recente waterperikelen in Hooglede en Gits, noteerden we heel wat animo. De eindeloze besprekingen zorgde letterlijk voor oeverloze welles-nietesspelletjes. Maar dat komt later aan bod.