"In de provincieraad"

Op 10 oktober 2014

Vertrouwen, verbinden en vooruitgaan... ook in de provincie West-Vlaanderen

Tijdens de zomermaanden werd een akkoord bereikt voor de vorming van een Vlaamse regering. Het regeerakkoord bevat ook nieuwe stappen voor een interne staatshervorming, een duidelijke N-VA–stempel in het akkoord. Steden en gemeenten krijgen meer vertrouwen, meer bevoegdheden, taken en verantwoordelijkheden. De provincies zullen in deze hervorming verder afgeslankt worden. Concreet wil dit zeggen dat het totaal aantal provincieraadsleden zal gehalveerd worden, rekening houdend met het inwonersaantal van de provincie en het aantal gedeputeerden wordt beperkt tot vier. Op dit ogenblik zijn er 72 raadsleden en 6 gedeputeerden in onze provincie.

De provinciebesturen zullen door de hervorming enkel nog focussen op grondgebonden bevoegdheden. Ook de mogelijkheid om opcentiemen te heffen op de onroerende voorheffing verdwijnt. In de plaats krijgt elke provincie een dotatie rekening houdend met de uitgavenvermindering doordat de persoonsgebonden bevoegdheden wegvallen.

De komende jaren beloven boeiend te worden voor de N-VA–provincieraadsfractie. Want de weerstand vanuit de provincies tegen elke verandering is groot. In deze bestuursperiode werd al duidelijk dat de eerste stappen in de interne staatshervorming niet gesmaakt werden door de West-Vlaamse deputatie.

Onze fractie zal in de provincieraad in elk geval de uitvoering bewaken van de lijnen die uitgezet worden door de Vlaamse regering.

Kristof Pillaert