N-VA Hooglede-Gits

Kritiek op aankoop van winkelpand naast gemeentehuis

Op 9 september 2014

De gemeente wordt eigenaar van het handelspand en telt daarvoor 235.000 euro neer. Wat de gemeente er mee wil aanvangen, is nog niet honderd procent duidelijk.

Mogelijk vindt het Huis van het Kind er onderdak, maar de locatie zou ook kunnen dienen om OCMW-diensten en gemeentediensten samen te huisvesten.

’Dit is erg vreemd’

Het feit dat de gemeente het pand koopt zonder duidelijke plannen over de toekomst ervan, is voor oppositiepartij N-VA Plus onaanvaardbaar. ‘Amper twee jaar geleden was er de feestelijke opening van het nieuwe gemeentehuis. En nu al worden plannen gesmeed voor een mogelijke uitbreiding. Hopelijk betekent dit niet dat er plannen zijn om extra personeel aan te werven’, aldus Kristof Pillaert, die de meerderheidspartijen een gebrek aan visie verwijt. ‘Het is erg vreemd dat de gemeente een gebouw aankoopt, zonder dat er een bestemming voor is of zonder dat er een timing staat op de invulling van het pand.’

Schepen Rik Debeaussaert (SamenSterk), verantwoordelijk voor gebouwen, noemt de aankoop van het pand net een blijk van toekomstvisie. ‘Vanuit de hogere overheid is er sprake van het samenvoegen van de OCMW- en gemeentediensten. Als het zover komt, zullen we geen luchtbrug installeren tussen het gemeentehuis en het OCMW in de Hogestraat. Telkens over en weer lopen is ook niet praktisch. Met de aankoop van het pand kijken we verder in de toekomst.’