Maak aankondigingsborden voor onze verenigingen weer gratis

Op 8 juli 2023

Zie het artikel hieronder uit het Huis-aan-huisblad

De gemeentelijke aankondigingsborden zijn de laatste maanden bijna uitsluitend gevuld met informatie uit de gemeente zelf. Hoe dat komt? Omdat u per plakkaat momenteel dertig euro moet betalen. “Wij vroegen tijdens de gemeenteraad om die kost te herbekijken en de optie opnieuw gratis te maken voor de verenigingen”, geeft raadslid Tomas De Meyer mee.

U kent ze wel, de borden die langs de hoofdstraten bij het binnenrijden van onze gemeente en op de marktpleinen de belangrijkste activiteiten van verenigingen aankondigen. Een initiatief dat gemeenteraadslid Tomas De Meyer een vijftiental jaar geleden verwezenlijkte, toen hij nog een schepenfunctie vervulde in vorige legislaturen.

“Wij merkten echter dat er de laatste maanden bijna uitsluitend gemeentelijke aankondigingen ingeschoven worden. Daarom onderzochten we waarom verenigingen bijna geen gebruik meer maken van de borden”, geeft hij mee. “De oorzaak? Per plakkaat en per activiteit moet de vereniging momenteel dertig euro betalen. Als u een viertal borden wil plaatsen, dan kost u dat als vereniging al snel 120 euro extra.

Die moet u als vereniging dan natuurlijk weer zien te recupereren met uw activiteit. N-VA Hooglede-Gits vindt dat niet kunnen in tijden waarin het verenigingsleven – een sociaal bindend weefsel binnen onze gemeenschap – onder druk staat. Het gemeentebestuur moet de verenigingen steunen in de plaats van

ze extra te belasten!” Hij kaartte het punt ook al aan tijdens de gemeenteraad begin dit jaar.

Wordt hopelijk vervolgd...