N-VA wil de algemene provinciebelasting voor alleenstaanden in West-Vlaanderen verlagen

Op 6 december 2013

Brugge/Hooglede - Tijdens de provincieraadszitting van 5 december 2013 heeft N-VA West-Vlaanderen een amendement ingediend bij de goedkeuring van het reglement voor het innen van de algemene provinciebelasting voor 2014. Het amendement hield onder andere een verlaging van de algemene provinciebelasting in voor alleenstaanden. Het amendement werd verworpen door de deputatie, bestaande uit een coalitie van CD&V, sp.a en Open VLD.

N-VA-provincieraadslid en fractievoorzitter Kristof Pillaert (Hooglede): “N-VA West-Vlaanderen wil niet dat de deputatie de algemene provinciebelasting voor 2014 verhoogt van 37,00 euro naar 38,00 euro voor de gezinnen die bestaan uit twee of meer personen. Deze verhoging zal de provincie jaarlijks 310 000 EUR extra opleveren. De deputatie van de provincie West-Vlaanderen heeft reeds voldoende middelen. Er werd bovendien tijdens de besprekingen niet voldoende aangetoond waarom een verhoging gerechtvaardigd is.”

“Bovendien heeft onze fractie gepleit voor een verlaging van de algemene provinciebelasting van 21,00 euro naar 18,50 euro voor gezinnen die bestaan uit één persoon. Het is meer dan logisch dat je als alleenstaande persoon in verhouding tot gezinnen die minstens bestaan uit twee personen slechts de helft van deze algemene belasting betaalt. Volgens onze berekeningen zijn er 105 000 alleenstaanden in onze provincie. Met ons voorstel zou er jaarlijks een belastingvermindering zijn van 262 500 euro voor alle alleenstaanden samen in onze provincie. De algemene provinciebelasting zal de West-Vlaming voor 2014 ongeveer 14 miljoen euro kosten. Ons voorstel om de belastingen rechtvaardig te verminderen is dan slechts een  kleine druppel op een hete plaat. Het amendement werd verworpen door de deputatie, bestaande uit een coalitie van CD&V, sp.a en Open VLD.