N-VA wil de bedrijfsbelasting vrijstellen voor startende ondernemers in West-Vlaanderen

Op 6 december 2013

Brugge/Hooglede - Oppositiepartij N-VA heeft op de provincieraadszitting van 5 december 2013 een amendement ingediend bij de goedkeuring van het reglement voor het innen van de belasting op bedrijven voor 2014. N-VA wil dat deze provinciale belasting vrijgesteld wordt op de eerste 3 jaar bij startende ondernemers. Het amendement werd verworpen door de deputatie, bestaande uit een coalitie van CD&V, sp.a en Open VLD.

N-VA-provincieraadslid en fractievoorzitter Kristof Pillaert (Hooglede): “De N-VA-provincieraadsfractie van West-Vlaanderen is van oordeel dat bedrijven alle kansen moeten krijgen in deze financieel moeilijke tijden. Startende bedrijven zorgen immers voor welvaart in de omgeving. Op deze manier willen we de startende bedrijven dan ook wat financiële ademruimte geven. Daarmee sluiten we naadloos aan bij de nota die de gedeputeerde voor economie heeft voorgesteld, de zogenaamde West Deal.”

“We vinden het dan ook vreemd dat de deputatie dit voorstel heeft afgewezen. Open VLD heeft tijdens de vorige legislatuur bij monde van (toen nog) fractieleider Carl Vereecke, deze vrijstelling telkens op de agenda geplaatst. Nu Open VLD in de meerderheid zetelt, hadden we minstens verwacht dat ons amendement door de blauwe fractie gesteund ging worden. In de eerste helft van 2013 (van januari tot juli) zijn er in West-Vlaanderen 3962 ondernemingen opgestart, ten opzichte van 4707 in de eerste helft van 2012. Een daling van bijna 16%! West-Vlaanderen heeft hierbij de grootste terugval van het land. De vrijstelling had alvast een ruggensteuntje gegeven aan deze starters. Een gemiste kans volgens ons.”