Recht van spreken: "De factuur voor bewoners Ter Linde in 1 klap tot 550 euro duurder!"

Op 7 mei 2015

De meerderheid, samengesteld uit Samen Sterk (SP.a), CD&V en Open VLD wil factuur van Woonzorgcentrum Ter Linde voor bewoners in 1 klap tot 550 Euro duurder maken.

Factuur tot meer dan 550 euro per maand

Op de OCMW-raad van 21 april 2015 stelde de meerderheid van Samen Sterk (SP.a, CD&V en Open VLD) voor om de dagprijs voor echtparen die verblijven in het Woonzorgcentrum Ter Linde drastisch te verhogen. De factuur voor deze verhoging kan per echtpaar gemakkelijk oplopen tot meer dan 550 euro per maand of meer dan 6.600 euro per jaar. De OCMW-raadsleden van N-VA PLUS moesten op de recentste OCMW-raad van 21 april 2015 vaststellen dat de volledige meerderheidsploeg de verblijfskost in het Woonzorgcentrum Ter Linde voor leden van een echtpaar met 24% wil verhogen.

Veel koppels moeten het rooien met éénsgezinspensioen

Sinds zeer veel jaren is het in WZC Ter Linde geregeld dat koppels die samen opgenomen worden, omwille van diverse redenen, een aangepaste dagprijs betalen. Het is immers voor een koppel niet alleen psychisch zeer moeilijk om hun geliefde gezinswoning (waar ze het grootste stuk van hun leven samen doorbrachten) achter zich te laten, maar ook financieel is het niet evident om 2x de maandelijkse factuur voor een woon-zorgcentrum te moeten ophoesten. Als je er dan nog rekening mee houdt dat veel koppels het moeten rooien met éénsgezinspensioen, dan weet je het wel. Vandaar de aangepaste dagprijs.

Toonbeeld van hoe het niet moet!

Maar nu willen Samen Sterk (SP.a), CD&V en Open VLD hier dus komaf mee maken, en de rusthuisfactuur voor deze koppels zomaar eventjes met 550 euro per maand de hoogte in jagen, waardoor hun gezamenlijke verblijfsfactuur tot meer dan 2.860 per maand kan oplopen. Als N-VA PLUS vinden we dit niet kunnen. We willen ons hier dan ook met hand en tand tegen verzetten, maar tot op heden heeft de meerderheid geen oor naar onze opmerkingen. Volgens ons is dit nu net een toonbeeld van hoe een sociaal beleid niet moet zijn.

Wim Vansteelant