Recht van spreken: "Heeft ons bestuur wel aandacht voor lokaal ondernemen?"

Op 22 december 2014

Vooraleer dit artikel te starten, wil ik duidelijk maken dat onze fractie blij is dat we eindelijk enige activiteit zien ten voordele van de lokale economie. In economische barre tijden is het niet evident om een onderneming op te starten. Met een premie wordt een kleine financiële barrière (€ 82,50) weggenomen om starters op weg te zetten naar een ondernemende toekomst.

Maar is hier wel voldoende budget voor vrijgemaakt?

In de voorbije jaren startten gemiddeld 30 ondernemende burgers waarvan er een aantal echter niet aan de voorwaarden van het reglement voldeden. Er is slechts budget voorzien voor 20 starters. Heeft dit bestuur wel inzicht in de cijfers van de laatste jaren?
Er wordt tevens een vrije keuze gelaten aan de starters om zelf hun ondernemersloket uit te kiezen. De betaalregeling die men voorstelt om de facturatie van deze inschrijfkosten KBO rechtstreeks naar de gemeente te laten gebeuren, bestaat echter niet bij elke ondernemersloket. Is de keuze dan wel vrij? In andere steden en gemeenten betaalt de starter aan het ondernemersloket en stort de gemeente het bedrag terug naar de ondernemende inwoner.

Wat met bestaande ondernemers en handelaars?

Naast de ondersteuning van startende ondernemers ligt er voor de gemeente een nog grotere taak weg bij de bestaande ondernemers, zelfstandigen en handelaars. Ze hebben steun nodig zodat zij in een ideaal klimaat hun activiteiten zouden kunnen ontplooien. Als trouwe aanwezige SAMEN-supporter in de vorige legislaturen heb ik Frederik Sap hierover menigmaal van leer zien trekken tegen toenmalig schepen van lokale economie Carine Devriendt. Frederik staat nu zelf al 2 jaar aan het roer, maar wat zijn zijn voorstellen, zijn plannen om de lokale economie levendig te houden? Hij zet de genomen initiatieven van het vorig bestuur gewoon verder: de overlegmomenten, de “fair trade” promotie, zelfs de actie “met belgerinkel naar de winkel” werd na een jaar stilte hernomen.

Wanneer zien we actie?

Nochtans kreeg hij al enkele uitgelezen kansen om hier actie te ondernemen :
- Bij de wekelijke openbare markt hadden lokale handelaars op de markt op de Geite kunnen staan, maar het bleef bij – wat voor een overleg moest doorgaan –  met één ondernemers organisatie.
- Onze fractie heeft het schepencollege er zelf moeten op wijzen dat er bij gemeentelijke opdrachten meer kansen moesten geboden worden aan lokale ondernemers.
- In hoeverre is de adviesraad lokaal economisch forum actief?
- Welke initiatieven werden genomen om onze lokale handelaars meer te betrekken bij het Belgisch Kampioenschap dat georganiseerd werd? Vaak moesten onze eigen ondernemers zelfs noodgedwongen hun zaak sluiten wegens onbereikbaarheid!
- Als je tegenwoordig door gelijk welke Vlaamse gemeente rijdt, komt de kooplust je tegemoet met de kerstsfeer die er voorzien wordt. En wat doet Hooglede? Het licht gaat uit en zelfs bij klaarlichte dag is het zoeken naar een kerstboom!

We hopen in de toekomst meer voorstellen te zien ter ondersteuning van de lokale economie. Voor elk waardevol voorstel kan men op onze volle steun rekenen.

Lode Vandenbussche.