Recht van spreken: "Nieuwe belastingen: de teller staat al op zes"

Op 22 november 2013

De ware bedoelingen van de meerderheid

Op de laatste gemeenteraad van 14 november werden de ware bedoelingen van de meerderheid nog maar eens pijnlijk duidelijk. Na de verhoging van de personenbelastingen, de opcentiemen, de bijdragen voor kinderopvang en containerparken, kregen we de volgende twee indirecte belastingverhogingen in de neus geduwd.

Pure nonsens in officiële nieuwsbrief

Vooreerst is er de verhoging van de huisvuilzak met maar liefst 30%. De meerderheid heeft er geen probleem mee om dit ook in Hooglede en Gits door te voeren. Op de officiële nieuwsbrief willen ze ons zelfs doen geloven dat dit opgelegd wordt door de Vlaamse Overheid. Pure nonsens natuurlijk. De gemeente mag autonoom beslissen over de prijs van een huisvuilzak. Maar dan moet je natuurlijk wel het lef hebben om dit te zeggen in de raad van bestuur van Mirom.

Tweede belastingsverhoging onder de radar

Dan krijgen we nog de prijsstijging voor het vastrecht van water. Ook hier komt er zo maar eventjes 17,5% bij. Daarover had men nog niet gecommuniceerd. Waarschijnlijk dachten ze dat dit mooi onder de radar ging blijven. Niet dus. Des schepen van openbare werken zei dat hij dit met tegenzin had goedgekeurd. Met of zonder zin, goedgekeurd hebben ze. Eén van de redenen voor die verhoging zijn de pensioenen van de werknemers van de watergroep. Wij moeten dus als burger de pensioenen helpen betalen van een privé-onderneming! De wereld op zijn kop. Nog geen jaar is men bezig, maar de meerderheid is er wel al in geslaagd om zes keer meer geld uit onze zakken te halen dan voorheen.

Kristof Pillaert