Recht van spreken:"Heeft de jeugd een toekomst in het meerjarenplan van Hooglede-Gits?"

Op 23 december 2013

In het in de pers aangekondigde meerjarenplan is het ver zoeken naar aandachtspunten voor de jeugd, toch de toekomst van onze gemeente. Meer dan 90% van de jeugdvoorzieningen zijn hetzelfde gebleven zoals in de vorige legislaturen. Hier en daar wordt wel een versoepeling doorgevoerd, maar dat wordt ook meteen weer teniet gedaan door strengere controles en subsidievoorwaarden.

We hadden in dit MJP met de inbreng van schepen van Jeugd Frederik Sap een meer gedurfd, creatief en ambitieus plan verwacht. Zo had zijn partij een goed jaar geleden toch laten uitschijnen in de vooropgestelde verkiezingsbeloftes. Frederik kreeg de kans om zich te smijten voor de jeugd, maar botste blijkbaar tegen de coalitiemuur van de meerderheid die elke ambitie in dit MJP fnuikt.

Jeugdbewegingen zullen hun verwachtingen moeten bijstellen

Eerst en vooral wordt fuiven een stuk duurder voor de jeugd. In de toekomst zullen ze rekening moeten houden met een stijging van 33% van de kosten. Voor de jeugdbewegingen vinden we wat geld terug voor nieuwe lokalen, maar nu reeds is duidelijk dat dit meer dan onvoldoende zal zijn om tegemoet te komen aan de noden. De Gitse scouts zullen het met ¾ van de beloofde lokalen moeten doen op ’t Cringhene. De Chiromeisjes in Hooglede zullen samen met de Honden- en Paardenclub moeten verhuizen. Het voorziene budget hiervoor komt neer op 750.000 euro. We stellen ons terecht grote vragen over de beperkingen dat dit kleine budget met zich zal meebrengen en vrezen dat de uitbouw van de speel- en sportsite van Hooglede niet veel meer zal inhouden dan een chirolokaal met een Samsonhond en My Little Pony.

Zoeber is duidelijk geen prioriteit

Het uithangbord voor onze lokale jeugdwerking blijft nog steeds Zoeber, maar ik hoop dat Arne De Brabandere ook wel gezien heeft dat er geen investeringen in nieuw speelmateriaal zullen gebeuren tijdens zijn aanwezigheid in de meerderheid van de gemeenteraad. Pas vanaf 2019 wordt 10.000 euro voorzien, terwijl bijvoorbeeld Noord-Zuid ieder jaar zo’n 32.000 euro zal ontvangen. Het is duidelijk waar de prioriteiten van dit bestuur gelegd worden.

Een investering van 10.000 euro is voorzien voor de aankoop van een speelmobiel voor de wijkspeelpleinen en dat is een vreemde keuze. Evaluatiecijfers van het recente Zoeber werkjaar hebben namelijk uitgewezen dat slechts 1,65% van de kinderen de speelpleinwerking op verplaatsing bezoekt. Bovendien ontbreken nog steeds de inkomsten voor kinderen van buiten de gemeente waarmee wel speeltuigen zouden aangekocht kunnen worden.

Tenslotte vinden we in het meerjarenplan niets terug van de beloofde Open VLD-cafetaria en de verkiezingsbelofte voor een grotere bereikbaarheid tijdens de weekends voor ouders en grootouders. Voor wat betreft de toekomst van onze gemeente, kunnen we ons niet vinden in de gemaakte keuzes van deze meerderheid. De jeugd van Hooglede-Gits verdient veel beter.

Lode Vandenbussche