Schepen van cultuur wil geen 11-juliviering organiseren in Hooglede

Op 10 juli 2015

Hoe zit het met de 11 juli-viering?

Op de gemeenteraad van donderdag 25 juni vroeg Tomas De Meyer (N-VA) aan de schepen van cultuur hoe het nu zat met de 11-juliviering.  Immers een goede twee weken voor 11 juli hebben wij nog niets vernomen over de organisatie. Schepen Debruyne antwoordde dat hij geen enkel vereniging had gevonden die zich kandidaat had gesteld. Nochtans was het dezelfde schepen die het vroegere, goedwerkende systeem, niet meer in stand wilde houden. Tot vorig jaar werd de 11-juliviering afwisselend georganiseerd in Hooglede en Gits door het lokale Davidsfonds.

Vlaamse Feestdag afschaffen?

Groot was dan ook de verbazing dat er niets meer georganiseerd werd. Blijkbaar wil Eddy Debruyne in al zijn veranderingsijver ook de Vlaamse Feestdag afschaffen. Kristof Pillaert (N-VA): “Dit is een ware kaakslag voor iedere rechtgeaarde Vlaming in onze gemeente! Dat Eddy Debruyne alles van het vorige bestuur maar niets vond, wisten we al. Dat hij dit echter zo ver zou drijven is niet meer serieus te noemen.”

Laat morgen de Vlaamse Leeuw wapperen.

Net zoals de vorige jaren roept de N-VA-afdeling dan ook op om wél een feest te maken van 11 juli. Iedereen die de Vlaamse Leeuw laat wapperen, zal die dag een streekbier bezorgd krijgen van het afdelingsbestuur. Om onze actie kracht bij te zetten hebben we op de gemeenteraad een leeuwenvlag gegeven aan de burgemeester. Hopelijk geeft ze het goede voorbeeld en hangt ook zij de vlag uit op 11 juli.