N-VA Hooglede-Gits

U bent hier

Streekpact 2013-2018 regio Midden-West-Vlaanderen goedgekeurd - N-VA Plus: “Veel blabla maar helaas geen boemboem!”

Op 15 november 2013

Schepen Frederik Sap (Open VLD), onder andere bevoegd voor het algemeen beleid en financiën in Hooglede, vroeg aan de raadsleden de goedkeuring van het definitieve ontwerp van het nieuwe streekpact voor 2013-2018, voor de regio Midden-West-Vlaanderen.

Strategie

‘Een eerste streekpact werd opgemaakt voor de periode 2007-2012, waarin onder meer het versterken van het economisch weefsel en de leefbaarheid binnen landelijke en plattelandskernen als aandachtspunten werden aangeduid. De regio Midden-West-Vlaanderen had toen een grijs imago door de sterke aanwezigheid van industrie. In deze periode werd een strategie opgemaakt rond AGRO-voedingsindustrie, met onder andere de oprichting van het Vlaams Huis van de Voeding in Roeselare’, verduidelijkte schepen Frederik Sap.

‘Vanaf januari 2012 werd gestart met een nieuwe socio-economische analyse en werd een individueel rapport per lokaal bestuur in de regio opgemaakt. De resultaten werden besproken in een dialoogronde en aangevuld met twee thematische regiocafés, zodat lokale besturen onderling, ervaringen konden uitwisselen en samen op zoek gaan naar uitdagingen. Na analyse van de resultaten werd een basistekst met 36 doelstellingen opgemaakt en een prioriteitenlijst opgesteld in juni 2013.’

Aandacht voor vergrijzing

‘Uit deze analyse kwam een sociaal economisch profiel naar voor dat wordt gekenmerkt door een sterke industrie met een zeer lage werkloosheidsgraad, een hoge jobratio en voorlopig nog steeds een positieve vervangingsgraad. Maar toch moet er aandacht zijn voor de vergrijzing die ook hier onvermijdelijk zal toeslaan, dat de krapte op de arbeidsmarkt het moeilijk maakt om nog personeel te vinden wat de noodzaak doet ontstaan om zich te richten op buitenlandse werkkrachten en een onthaalbeleid noodzaakt. Daarnaast is er een lage vernieuwingsgraad.’

Dit alles werd omgezet in een visietekst en strategische doelstellingen, de zogenaamde “12 Werken”: 4 m.b.t ondernemen, 4 m.b.t werken en 4 m.b.t leven. Via drie thematische maanden wil men komen van een streekpact naar een streekcontract’, gaf schepen Sap tekst en uitleg.

Veel blabla en geen boemboem

N-VA Plus onthield zich. Raadslid Wim Vansteelant: ‘Tot nu toe is het veel blabla en geen boemboem’, zo stelde hij duidelijk. ‘Sinds de start in 2003, zoek ik nog altijd naar een eerste zichtbaar resultaat in eigen gemeente! Vandaar de onthouding van onze fractie. De vertegenwoordigers binnen dit platform, moeten heel dringend met concrete acties op de proppen komen! Ik vind dat ze hun huiswerk opnieuw moeten maken’, aldus nog het raadslid.

Schepen Frederik Sap, was het met de stelling van het oppositieraadslid niet eens. Volgens de schepen werden er wel al resultaten geboekt. Meerderheid tegen minderheid werd het streekpact 2013-2018 toch goedgekeurd.